كتب هادفة

رواية انتروبوفاجيا للكاتب هيثم موسى

ريفيو رواية انتروبوفاجيا للكاتب هيثم موسى

رواية انتروبوفاجيا للكاتب هيثم موسى الرواية ضمن روايات الرعب والغموض. ايه اكتر حاجه ممكن تفقد الإنسان أدميتة؟ الجواب هيكون في الرواية دي (رواية انتروبوفاجيا للكاتب هيثم موسى). كما ان الرواية تناقش مظاهر الضعف والوهن الي مرت بيه مصر في عصر الدولة الفاطمية. وكلمة انتروبوفاجيا تعني أكل لحوم البشر او الجنس ذاته لنفسه تساوي كلمه كاتابيلازم.

وصف عام ل رواية انتروبوفاجيا للكاتب هيثم موسى

اسم العمل :انتروبوفاجيا.
اسم الكاتب : هيثم موسى.
دار النشر : إبهار للنشر والتوزيع – Ebhar Publishing House.
تصنيف الرواية: رعب وغموض.
غلاف العمل: الغلاف هايل ومناسب طبعاً مع أحداث الرواية.

ريفيو رواية انتروبوفاجيا للكاتب هيثم موسى

بتبدأ رواية انتروبوفاجيا بمشهد افتتاحي قوي جدا بيبين حال الناس وصل لايه الفترة دي، تبدأ الرواية بضبع داخل بيت مكون من أسرة، فيها ثلاث أفراد زوج وزوجه. طغى الضعف عليهم وساد الوهن فيهم، وجنبهم طفل رضيع، الصبغ بيحاول ياخد الطفل عشان ياكله، لكن بيتفاجي بشخص من خلفة يعوق عمليه الصيد الثمينة دي.
ليتضح ان ده مش ضبع ودي أنثى يعني من الاخر مش هتسيب حقها، بيدخلوا هم الاثنان الشخص والضبع في نزاع كبير ينتهي بحرق وقتل الضبع ده.
كما اننا في الرواية دي هنشوف مظاهر الضعف والوهن الي مرت بيه مصر في عصر الدولة الفاطمية. وبالتحديد في فترة حكم الخليفة المستنصر بالله. لذلك لدرجة ان السبع السنين دول كانوا أشد قسوة من الفترة الي كان فيها سيدنا يوسف. لأنه قديماً بالفعل انخفض منسوب مياه النيل بطريقة مرعبة جدا. والبلاد دخلت في حالة انهيار كلي، والناس بداأو ياكلوا لحوم بعض، الأخ كان بيقتل اخوه، ويقول له سامحني عشان اعرف اعيش. كما أن في حارة باعت كل البيوت بتاعتها مقابل رغيف خبز . وايضا في بعض الأزقة والحارات كانوا بيرموا خطاف على المارة من الناس في الليل، والخطاف ده يخترق اي عضو من جسمهم وبعد كده يسحبوه وياكلوا لحمه. وفي نفس الوقت كان فيه ناس ايضا لم تهبأ الجوع، وتمكنت من الحافاظ على ماتبقى من براءة وانسانية لديها.

اهم مميزات الرواية :

لغة الكاتب في العمل عربية فصحى سلسة ورائعة في السرد والحوار.
كما ان الشخصيات في العمل مش كتير سواء الثانوي او المحوري.
نهاية العمل جميلة جدا ورائعة وتوفي كل شيء.
تقييم الرواية ممتاز.

تحميل رواية انتروبوفاجيا pdf للكاتب هيثم موسى:

الرواية غير متوفرة pdf الآن وسيتم نشرها فور موافقة الناشر .

ريفيو  مصور عن رواية انتروبوفاجيا للكاتب هيثم موسى ل (احمد سامي)

مقالات ذات صلة :

مقالات ذات صلة

أضف تعليق